Hola! - een kort berichtje uit Sucre!

10 november 2016 - Sucre, Bolivia

Hola!

Twee weken geleden vertrok ik vanaf Amsterdam via Philadelphia en Miami naar Bolivia –La Paz. Vanaf het vliegveld wat hoger ligt dan de stad zelf rijd je de stad binnen, benieuwd wat er komen gaat. Waarschijnlijk was het een combinatie van moeheid, spanning en hoogte want de anderhalve dag dat ik in La Paz was, was ik vooral heel moe en had ik nergens zin in. Af en toe even de straat in, een kerk bezoeken, wat pleintjes, maar gelukkig kom ik daar over een aantal weken terug om het samen met Roderick nog eens wat verder te onderzoeken en verkennen.

Een 12-urige busreis ('s nachts) brengt mij van La Paz naar Sucre. De plek waar ik drie weken zal blijven en velen uren Spaans zal leren. Het is een gemoedelijke, vriendelijke, rustig uitstralende stad. Heel overzichtelijk zijn de straten ingedeeld in blokken en alle huizen zijn wit. Het eerste weekend bezoek ik de Tarabuco Sunday market. Het is een heel klein dorpje zo’n 65 km vanaf Sucre, ongeveer 2-3 uur rijden we door de bergen en dorre vlaktes. Het hele dorp en omgeving rukt uit voor deze markt en dat is ook te zien aan de grote. Ik heb in ieder geval nog nooit zo’n grote markt gezien met 3 delen, ofcourse een touristisch deel met sjaals, maar ook groente & fruit, granen, CD’s, eten en groot vee (koeien!). Ik heb genoten.

De eerste weken spaans was intens maar erg leuk. ‘s ochtends van 8.20 tot 12.20 had ik privé les van Tabita. In 1 week ramde ze al de grammatica erdoorheen en nu is het vooral een kwestie van spreken, oefenen, veel woordjes leren en nog meer oefenen. Ook al was er veel weggezakt van de middelbareschool, doordat ik het al een keer gehad had, herkende ik veel en ging het vast wel wat sneller, al is het voor mij nooit snel genoeg. De tweede week vooral veel geoefend met de grammatica en uitzonderingen. De uitzonderingen maakte dat je minder het idee had dat je veel leerde maar die zijn natuurlijk wel belangrijk. Volgende week hoop ik vooral gesprekken te oefenenen. Soms denk ik, in drie weekjes spaans kan je best wel wat leren en spreken en soms denk ik echt dat dit hem niet gaat worden. We zullen zien aan het einde! Ik ben nu al op meer dan de helft en hoop dat het ‘kwartje’ gaat vallen en anders veel oefenen en leren tijdens het reizen zelf nog.

Op donderdagavond hadden we ‘cooking class’ op de school. Een typische Boliviaans gerecht werd bereid en wij mochten de aardappelen (papas) schillen. Het gerecht bevatte koeienstaart, rijst, aardappelen en een best pittige saus. Onder het genot van een wijntje en het eten werd er ondertussen veel Spaans gepraat. Ook al verstond ik dingen wel aardig, dit is zo vermoeiend!!

Na ‘schooltijd’ geniet ik van Sucre. Het lekkere weer, de restaurantjes, ‘salsa les’,(wat echt niet mijn ding is) de leuke straatjes en plaza 25 de mayo wat mijn favoriete plek is om even tot rust te komen, boekje te lezen of het dagelijkse leven te bekijken. Daarnaast zit ik in een hostel waar er ook altijd iemand is voor een praatje. Natuurlijk bezoek ik ook de touristische plekjes zoals La recoleta, een uitzichtpunt over de stad en de begraafplaats die heel indrukwekkend is hier. Daarnaast ben ik graag te vinden op de markt van Sucre, genietend van verse juices (jugos).

Om jullie niet al te jaloers te maken wil ik zeggen dat het lekkere weer ook een keerzijde heeft. Doordat het al een lange tijd droog is geweest hebben wij overdag 4 dagen lang geen stromend water gehad. Soms hadden we alleen ‘s ochtends en soms ook niet. Erg vervelend kan ik je zeggen want even gewoon je handen wassen zit er niet in.

Ik probeerde het kort te houden maar zie dat het al best wel weer een lang verhaal is geworden. Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed!!

Heel veel liefs!! Besos,

Marlou-Floor

1. Lenie:
    11 november 2016
    leuk Marlou Floor om je verhaal te lezen.
    Fijn dat het leuk hebt daar.
    Geniet ze
  2. Rita Over de Vest.:
    12 november 2016
    Je verhaal kan niet lang genoeg zijn. Ik geniet er van om ze het lezen. veel plezier.
  3. Lia sindorf:
    12 november 2016
    Wauw Marlou Floor. Je schrijft heel beeldend, leuk om te lezen. Ik reis in gedachten met je mee. Geniet ervan!
  4. Carla:
    23 november 2016
    Wat een leuk verhaal, veel plezier en hoop dat je veel leuke dingen meemaakt Marlou Floor!