First weeks of the year well spend in Guatemala

15 januari 2017 - Antigua Guatemala, Guatemala

Holaaa!

Ditmaal een verhaaltje uit Guatemala. Donderdag 29 december vloog ik vanuit Lima naar Guatemala city. Na een korte stop-over in El Salvador had ik de kortste en mooiste vlucht ooit! Het uitzicht was echt adembenemend, de kustlijn, een meer, vulkanen en super groen. Toen wij de daling inzette was ik even bang dat er wat met het vliegtuig was omdat ik niet had verwacht dat wij er al waren! In Guatemala werd ik opgehaald door Dr. Noel W. Solomons, de director van CeSSIAM, de organisatie waar ik 2 maanden voor ga werken. Na een korte kennismaking werd ik op de bus gezet naar Antigua waar ik nog 1 week Spaanse les zou volgen voordat we echt aan de slag gaan.

De eerste week verblijf ik in een homestay. De ‘mama’ van het gezin verzorgde 3 maaltijden per dag, wat echt ontzettend lekker was. Zo heb ik als ontbijt, ei, fruit, pancakes en French toast gehad en als lunch en avondeten was het ook elke keer weer smullen. Heerlijk niet uit eten en groenten! Natuurlijk stonden er vaak bonen op het menu maar die worden hier in een soort puree klaar gemaakt en zijn ook erg lekker! Verder had ik in de homestay heerlijk mijn eigen kamertje en waren er nog 4 anderen studenten die ook Spaans studeerden, dus erg gezellig!

Met de mensen van de homestay heb ik dan ook oud en nieuw gevierd. Het begon rond 4 uur op een rooftopterrace waar we heerlijk ons eerste biertje dronken met uitzicht op een rokende vulkaan maar daarover zal ik jullie later nog wat meer overtellen. Vervolgens zijn we van bar naar bar gegaan en om 12 uur stonden we op het centrale plein van Antigua. Ik heb werkelijk nog nooit zoveel vuurwerk gezien. 45 minuten lang alleen maar vuurwerk wat door de palmbomen te zien was op een plein met zoveel verschillende mensen. Ik heb genoten en mij erg goed vermaakt! Nog een gelukkige nieuwjaar iedereen! Ook fijn idee dat ik dit jaar iedereen weer zie :)

Die maandag had ik weer Spaanse les. De lessen hier waren in een tuin en mijn lessen bestonden voornamelijk uit conversaties wat best vermoeiend was. Daarnaast heb ik genoten van de prachtige kleurrijke, koloniale stad Antigua. Alle huisjes hebben een kleur, overal zijn kerken en ruïnes van kerken vanwege de aardbevingen en voelt de stad erg vriendelijk aan. Verder heb ik die week wat voorbereidingen gedaan voor het werk wat ik ga doen en de presentatie voorbereid die ik vrijdag voor CeSSIAM heb gegeven in Guatemala City. Dit was mijn eerste kennismaking met de organisatie en was erg leuk om iedereen te ontmoeten en vooral mijn partner Liza met wie ik het project samen ga doen.

Na mijn presentatie ben ik teruggaan naar Antigua omdat dat veiliger is dan Guatemala City. Het gekke van Guatemala is dat iedereen zegt dat het gevaarlijk  is (en Guatemala city schijnt dat ook echt te zijn) maar als je zo door de straten loopt merk je daar niks van. Wel maakt dat je soms een beetje zenuwachtig want je weet niet wat je te wachten staat en ook nog niet zo goed wat wel en niet kan. Erg aftasten in het begin maar tot nu toe voelt het goed.

Afgelopen weekend heb ik Acatenango beklommen, een vulkaan die uitkijkt op een andere vulkaan ‘el fuego’, die actief is en ‘s nachts vuur spuugt en waar overdag die rookwolk van te zien is. Het schijnt een hele zware klim te zijn maar het uitzicht meer dan waard. Nou bij mij was het, het tegenovergestelde. Met een backpack, 4 liter water, warme kleden, een slaapzak, matje en tent beklom iedereen deze vulkaan. De klim vond ik erg meevallen en persoonlijk had ik hem veel zwaarder verwacht maar eenmaal aan de top was het weer zo slecht dat er geen vulkaan/uitzicht te zien was. Het weer is erg veranderlijk hier dus wij hielden hoop. Maakten een kampvuur, aten onze noodle soup en de gidsen zongen wat liedjes. Uiteindelijk werd het wel erg koud en bleef het bewolkt/mistig dat wij toch maar onze tent ingingen hopen dat het morgen beter zou zijn. We zouden om 4 uur opstaan om de zonsopgang te zien vanaf te top. Ons basecamp was daar net iets onder. Het was mijn koudste en hardste nacht ever. Ondertussen begon het ook te regenen en onze tent was zegmaar niet helemaal waterdicht. Ik was echt aan het aftellen tot wij konden opstaan, 4 uur was nu opeens zo erg nog niet, maar helaas. Het weer was onveranderlijk en het was te gevaarlijk om naar de top te gaan en wij zouden toch niks zien. Vanuit de basecamp heb ik dus letterlijk 30 seconden de andere vulkaan gezien, geen uitbarstende vulkaan al hebben we het gerommel van de uitbarstingen gehoord! En zonder uitzicht zijn wij weer naar beneden gegaan erg jammer met het gevoel dat wij zoveel pech hadden. Die avond heb ik met anderen van de tour nog een drankje gedronken en gegeten toen we het choquerende nieuws hoorden dat er diezelfde dag 6 mensen waren omgekomen omdat ze naar de top waren gegaan zonder gids, verdwaald waren geraakt en waren komen te overlijden. Erg heftig dat dit dezelfde tour was maar dat gaf ook wel aan hoe extreem de weersomstandigheden die nacht waren en dat dit niet vaak voorkomt.

En nu ben ik ‘echt’ begonnen met het project, althans nog niet helemaal want afgelopen heb ik vooral kennis gemaakt met het team in Quetzaltenango. Hier heb ik presentaties bijgewoond en de technieken geleerd die ik komende weken moet gebruiken op vrouwen. Dit zijn anthropometrische metingen waaronder knielengte, gewicht, lengte, armspan, een foto waarop je de ratio trunk length en leg length kan bepalen en waist circumference. Hier sliepen we in een hotel die niet te vergelijken was met de dorms waarin ik de afgelopen maanden heb geslapen en hebben we in restaurants gegeten waar je als backpacker ook niet komt. Leuk om dit contrast te zien! Wel was het een erg vermoeiende week. Het hele team is Spaans spreken, een op een spraken ze wel Engels maar tijdens de vele etentjes was het toch vooral Spaans. Tegen het einde van de avond kon ik geen Spaans meer horen en mij ook niet meer goed concentreren. Erg jammer dat ik vanwege het Spaans zoveel info mis, want het zijn allemaal zulke intelligente mensen!

Nu is het gelukkig weekend en kan ik lekker bijkomen voordat ik volgende week echt met de metingen begin! Erg benieuwd hoe snel wij dit zullen voltooien en wat mij nog te wachten staat maar daarover de volgende keer meer.

Heel veel liefs uit Guatemala,

Marlou-Floor

1. Rita Over de Vest.:
    15 januari 2017
    Nou Marlou wat heb je weer een avontuur beleefd. Goed dat Pauline dit allemaal pas achteraf leest. Maar je maakt wel prachtige dingen mee. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Geweldig leuk om allemaal te lezen. Volgende week komen Jan en Pauline naar ons toe. We gaan het ongetwijfeld over je hebben.
  2. Jan:
    15 januari 2017
    Lieverd,
    Erg leuk je verhaal weer te lezen. Ik weet dat je vanaf nu druk bent maar de route die je gereisd heb invullen ik leuk voor iedereen.

Groetjes en success komende week.

paps
  3. Lenie:
    19 januari 2017
    Hallo Marlou Floor
    Jaloers makend verhaal van jou gelezen. Mooi opgeschreven en gedeeld met wie dat wil lezen. Nou ik heb het gelezen hoor. Succes met je project en ik hoop nog weer eens wat je te lezen de komende tijd.
    Liefs je tante