The end of another chapter

28 februari 2017 - Guatemala-Stad, Guatemala

Lieve vrienden en familie,

Mijn allerlaatste verslag van deze reis en eerlijk gezegd vind ik dat niet heel erg. De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met weer lekker naar huis gaan. Ik verlang weer naar een eigen plekje, wat meer luxe (en met luxe bedoel ik altijd een warme douche en het wc-papier door de wc kunnen spoelen) en natuurlijk iedereen weer zien! Maar ik ga jullie eerst nog even wat vertellen over de laatste drie weken.

Nadat wij te horen hadden gekregen dat wij nog meer vrouwen moesten meten waren we wel wat minder gemotiveerd en ergens leek het ook wel een beetje alsof alle vrouwen op waren. Wij hadden al erg veel vrouwen gemeten in de omgeving van het health care centre en vooral in de leeftijdscategorie 60 jaar en ouder was dat goed te merken. Wel hadden wij ons schema iets veranderd. Wij gingen nu alleen ‘s ochtends meten want dan konden wij ‘s middags alvast beginnen met het analyseren en invoeren van de data. Daarnaast hadden wij van alle vrouwen foto’s genomen die ook nog opgemeten moesten worden. Erg saai werk maar in het zonnetje in de tuin was dat net wat minder erg.

Na deze week was het zover. Pap en mam kwamen naar Guatemala voor de laatste twee weekjes. Het was zo gek om hen opeens hier te zien maar zo gezellig!! Na 16 weken weer reunited <3 Natuurlijk hadden wij erg veel bij te praten. De zondag heb ik hen Antigua laten zien. Gezellig samen door de straatjes lopen, uitkijkpunt over Antigua – cerro de la Cruz, Koffie drinken, Juice drinken, nog wat meer lopen, Lunchen, Biertje drinken en avondeten. Eigenlijk een beetje van het ene terras naar het andere terras hoppen en ondertussen genieten van de prachtige kleurrijke straatjes, het buitenleven en de zon. Echt genoten van deze dag.

Na dit weekend nam ik weer even voor kort afscheid om het project af te gaan maken. In totaal hebben wij 75 60 plussers gemeten en 81 in de leeftijdscategorie 35-59 – In totaal dus 156, een mooi resultaat! De laatste woensdag in het health care centre hebben wij cake en ice tea getrakteerd en een korte presentatie gegeven aan de doctoren met de resultaten. Toen was het tijd om naar Quetzaltenango te gaan en definitief de spullen weg te brengen. ‘s Avonds wilden wij naar de bios maar er draaiden gewoon alleen maar stomme films, horror of actie dus uiteindelijk maar lekker in de hotelkamer nog een filmpje gekeken. De volgende dag hadden wij lunchafspraak om de presentatie te bespreken en toen zijn wij ‘s avonds nog wat met andere collega’s wat gaan drinken en eten ter afsluiting. Dit was het dus.. De komende week zou ik nog wel moeten analyseren maar ondertussen ook lekker vakantie vieren met papa en mam en vooral genieten van van Guatemala en de laaste week.

De laatste week was dus met papa en mama. Na Quetzaltenango ben ik met lokaal vervoer en al m’n baggage naar het meer gegaan waar papa en mama al waren. Rondlopen door Panajachel, langs het meer en ‘s avonds lekker eten en natuurlijk nog meer bijpraten. Die zaterdag zijn wij naar Reserva Natural Atitlan gegaan waar een vlindertuin was, hangbruggen, apen en natuurlijk een uitkijkpunt over het meer. Op zondag zijn wij naar de grootste markt in Guatemala en misschien wel heel Midden-Amerika gegaan - Chichicastenango Market. Het was er zo kleurrijk, zo druk en hier hebben wij alle souveniers ingeslagen. Per chickenbus gingen wij er naartoe wat al een avontuur op zich was. 2 keer overstappen en de terugweg echt stampvol.

Tijd om nog wat nieuwe dingen te ontdekken in Guatemala. Met een shuttle service gingen wij van Panajachel naar Lanquin. Een super bergachtig gebied en de uitzichten zijn echt niet te beschrijven. Zoveel bos, zoveel bergen, echt waanzinnig mooi. De eerste dag hebben wij door het stadje gelopen en ‘s avonds hebben wij zonsondergang tour gedaan met een gids. Lanquin staat bekent om Semuc Champey. Dit is een soort natuurlijk zwemparadijs. Dit natuurreservaat staat bekend om zijn 300 m lange, door de natuur gevormde, kalkstenen brug waaronder de rivier stroomt. Over deze ‘brug’hebben zich enkele prachtige waterpoelen gevormd, waarbij het water trapsgewijs van de ene waterpeol in de volgende stroomt (soort natuurlijke glijbanen). Hier hebben wij lekker rondgewandeld naar het uitzichtpunt en natuurlijk gezwommen.

Toen was alweer tijd voor de volgende bestemming. Weer een dag in de bus maar dan ben je in Flores. Een klein eilandje op het Meer van Petén Itzá. Allemaal kleurrijke huisjes op een soort heuvel die naar de top leiden waar de kerk staat. De restaurantjes zijn hier gezellig, de zonsondergangen prachtig en het weer echt super zomers. Echt een vakantiesfeer! 2 uur van Flores heb je National Park Tikal. In dit park bevinden zich de maya ruins/tempels. Om 4 uur zaten wij in de bus om vanaf tempel nummer 4 de zon op te zien komen. Helaas was het erg mistig en was dit niet te zien. Wat deze zonsopgang wel bijzonder maakte waren de apen geluiden. Terwijl je merkte dat het lichter werd werden alle dieren wakker en kwam er gebrul van alle kanten. Na een aantal uur scheen ook overal de zon en hebben wij de tempels beklommen, bekeken en uitleg gekregen over deze ancient city.

Dit voelde als het einde van de vakantie en de reis van 4 maanden. Er wachtte alleen nog de busreis terug naar Guatemala City en dan de eindpresentatie voor de medewerkers van CeSSIAM. Het project ‘adult body composition and stunting in women aged 35 and above in Nahualá, Guatemala’ was hiermee dan ook afgesloten. Wel kan ik nog mijn abstract indienen voor een conferentie in Argentinië of er een artikel van schrijven maar dat zie ik allemaal wel in Nederland. Afhankelijk van waar ik zin in heb en wat er dan op mijn pad komt. Het was heel bijzonder dat papa en mama hierbij waren en volgens mij hebben zij een goed beeld gekregen van wat ik hier allemaal gedaan heb. De middag hebben wij doorgebracht in een winkelcentrum. Lekker westers en totaal anders dan deze vakantie maar aangezien Guatemala City niet echt als veilig wordt beschouwd een veilige optie.

En nu is het zover. Vanochtend zijn papa en mama vroeg al naar huis gegaan en ik besteed hier nog mijn laaste uren alleen. Terugkijkend op een ontzettend gave 4 maanden en uitkijkend naar het thuiskomen. Over minder dan 20 uur ben ik thuis!!!

Heel veel liefs vanuit Guatemala en tot in Nederland (morgen J)!

Marlou-Floor

1. Rita Over de Vest.:
    28 februari 2017
    Ik heb weer genoten van al je verhalen. Ondertussen ook een heleboel foto's van Pauline gekregen, (begreep dat haar telefoon vol zit). We zullen alle foto's vast een keer komen bekijken. Jij bent in ieder geval weer een prachtige ervaring rijker. Bedankt voor het delen van je reis en een hele goede reis terug naar huis.
  2. Carla:
    28 februari 2017
    Nou wat geweldig hé om samen met je ouders deze weken af te ronden! En wat super fijn dat je ze hebt kunnen laten zien waar je allemaal mee bezig bent geweest en dan ook nog heerlijk samen van dit prachtige land kunt genieten. Bijzondere plekken en als ik jouw verhalen lees, krijg ik weer heimwee.
    Wens je een veilige terugreis en dankje wel voor het delen van je prachtige verhalen en foto's! Liefs carla
  3. Lia sindorf:
    Lieve Marlou Floor,
    Je bent een kanjer in het beschrijven van je reis. Je maakt het heel beeldend. Wat een geweldige ervaring heb je opgedaan. Het is vormend voor je verdere leven. En het waarderen van een warme douche en wc papier !!!!!!! Denk daar maar straks af en toe aan!!!
    Wij hebben al uitgebreid de foto's ontvangen van je mams. Bijzonder dat papa en mama 2 weken met jou konden meereizen!
    Hoop je snel in Nederland te zien en nogmaals bedankt voor je uitgebreid verslag en veel succes met het vinden van een baan Marlou Floor.
    Liefs Lia